Skrive og tale til øret

Du og jeg kan ikke stræber efter at skrive gode bøger eller gøre store taler. Men næsten alle af os vil have noget til at ske, når vi skrive eller tale. Og jo mere vi direkte vores ord til ørerne af læsere og lyttere, jo større vores chancer for at få resultaterne, vi ønsker.
Ved at skrive eller tale for øret, mener jeg, at talte ord kan have mere magt end skrevne ord. Efter alt, når vi har vigtige budskaber, foretrækker vi at levere dem verbalt og personligt, snarere end ved at sende en skriftlig meddelelse.
Selvfølgelig, er det ikke praktisk eller muligt at levere hver besked verbalt. Men hvis vi kan fange nogle af nuancerne i det talte ord vi kan øge styrken i vores budskaber. Når vi skriver til øret, gennemgår vores skriver nogle subtile, men vigtige ændringer. Vores ord, sætninger og afsnit ændre på flere måder.
Overvej antallet af pauser, der opstår, når vi taler. De fleste af os pause ofte, oftere end når vi skriver. For at fange disse pauser, bruge kommaer eller en af de andre ‘forsinke’ tegnsætningstegn, såsom kolon og semikolon.
Skriver for øret også betyder kortere sætninger. Og endda fragmenter af sætninger. Som du kan forestille dig, tale har en tendens til større spontanitet end skriftlige udtryk, hvilket betyder kortere sætninger og flere fragmenter.
Mange af de samme principper hold når vi laver formelle taler eller præsentationer. Især hvis vi taler fra rede noter.
Uanset hvad vi siger, når vi taler offentligt, har til at gå gennem lyttere ører. Og så hvis du vil tillade mig at belabor det indlysende, skal vi skrive taler for lyttere ører, ikke vores munde.
Du kan ringe på mange teknikker til hurtig og nem. For eksempel bruge korte ord når det er muligt. Ord som ‘mange’ snarere end ‘talrige’; ‘brug’ snarere end ‘bruge’; og ‘skal’ snarere end ‘kræver’.
Du kan også tale for øret ved hjælp af almindelige ord i stedet for jargon eller tekniske ord. Træde tilbage fra deres tale, efter at skrive det, og spørg dig selv, hvis du bruger ord, et barn vil forstå.
Vi vil også levende ord, ord, at fyre op vores fantasi, at maler billeder på lærreder af læsernes hoveder. Beskrivende ord, at viderebringe handling og følelser, ord, der drev ideer ind i vores hoveder.
Brug aktive verber og ikke passive verber. Forvise ord som ‘er’, og ‘er’. Også, kontrollere ordet ‘videre’ og omskrive for at slippe af med den. Bringe i verber, der gør noget.
Nu hvor du har fået ord, du ønsker, læg dem i korte sætninger. En kort sætning. Efterfulgt af en anden kort sætning. Men hver gang i stykke tid tilføje en længere sætning for sort og til at reducere chancerne for kedelig din målgruppe. Og holde ideerne simpelt inden for disse lange sætninger.
Jeg er forudindtaget, kender jeg. Efter at tilbringe det meste af et årti at skrive og læse radio nyheder kopi, tror jeg, det er en god idé at skrive for øret.
Prøv det selv. Skrive noget, læse det højt, og spørg dig selv om det er tilbøjelige til at have på læsere. Omskrive som nødvendigt, og læse det højt igen. Gentag processen et par gange. Af den tid du er færdig skal du have et godt udformet stykke skriftligt, selvom ingen nogensinde læser det højt eller hører det tales.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.